torsdag 9. desember 2010

Min første stelleveske

På midten av nitti tallet var jeg au pair i Geneve. Jeg ble da kjent med to lokale jenter, som jeg har holdt kontakten med siden. Litt spesielt kanskje, med tanke på at vi kun har møttes igjen en gang på de 15 årene!
Og det er allerede 7 år siden...Hm.
Iallefall, min ene venninne har nylig blitt mamma for første gang,
og har bestilt en liten og nett stelleveske av meg.
Det var en ny utfordring, for det har jeg aldri laget før.

Ønsket var en veske med plass til bleie, våtserviett, tåteflaske og en body.
Min venninne ønsket at den også skulle kunne brukes som skulderveske.
Etter litt tegning og mye tenking, ble vesken til.
Og jeg må si jeg er fornøyd!
Skulderstroppen kan justeres i den ene siden. Inni er det en glidelåslomme...
...og tre lommer med strikk øverst.
Og vognen hennes, vel den er selvsagt svart og oransj:)

Dagene flyr unna og julen nærmer seg med stormskritt!
Håper dere alle tar dere tid til å nyte livet litt i denne travle førjulstiden -
vi prøver ihvertfall:)

23 kommentarer:

  1. Ihhhh, hvor er den godt tænkt og designet Siri - STOR kompliment og respekt herfra! Hvor er du dygtig :)

    SvarSlett
  2. Så utrolig flott! Imponert over at du har idé og mønster sjølv :)
    Heldgvis starta eg tidlig med julegavene i år, så me klarar også å nyte førjulstida :)

    SvarSlett
  3. Hvor er den superfin, Siri! Farverne og stoffet er rigtig fedt sammen. Og stor respekt for at du selv har lavet mønstret? Er det i øvrigt et mønster som kan lokkes ud af dig? Vi skal jo have en baby-pige til April og så kunne det jo være et fint kreaprojekt at lave en pusletaske. :o)

    PS: Var selv i praktik i Geneve (UNHCR) mens jeg studerede i 2005 og det er jo en fantastisk by!

    SvarSlett
  4. Åh, tusen takk for alle de fine ordene:)

    Maiken, tja jeg har ikke noget mønster skrevet ned... Det blev nemlig lavet lidt undervejs. Jeg la et par bleer og en pakke vådservietter på stoffet, for at se ca str på hoveddelen - og den er 32 bred og 25 høj. Da den oransje lynlås jeg havde var 40 cm, blev hjørnerne afrundet, så lynlåsen kunne fortsætte lidt med ad siderne. Og så målede jeg hvor langt det sidste stykke skulle være.
    Håber jeg finder en lidt enklere måde at sy den sammen på næste gang, for jeg skulle lige sprætte nogle af delene et par gange.

    Hjalp det dig mon tro?? Sedn mig gerne en mail hvis jeg skal forklare det hele lidt nærmere:)

    SvarSlett
  5. Utrolig kul! Så artig at du har tegnet mønsteret selv også - den ser SÅ fin og praktisk ut!

    SvarSlett
  6. Så fin den var.
    Skal si du er flink.

    SvarSlett
  7. WOW - den var utrolig fin! Skjønner godt at du har jobbet mye med denne - det synes! Kjempefin :)

    SvarSlett
  8. Hva du kan, du er jo utrolig flink. Man skulle jo tro den er kjøpt, men man for jo ikke laget til som man ønsker seg der da !!
    Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  9. Wow så stilig!! Tøff og praktisk stelleveske i fine farger!

    SvarSlett
  10. Men du, Siri, du klarar vilken utmanning som helst! man kan beställa en raket eller vad som helst, för du gör det och gör det väldigt fin!

    SvarSlett
  11. Super! Stilige stoff, kombinasjoner. Fint med oransje tråd.

    SvarSlett
  12. wow så fin, og så snakker du plutselig dansk også?! det fineste språket!

    SvarSlett
  13. Tusen takk skal dere ha!
    Veldig gøy å prøve seg på noe helt nytt:)

    Kaptein Biff, he, he, ja jeg er halvt dansk og bodde i Danmark til jeg var 5 år - så snakker dansk også:)

    SvarSlett
  14. Flot taske. Kan man mon få at vide hvor stoffet er fra? Jeg har ledt efter dette, men har ikke kunnet finde det. Vil blive så glad :-)
    VH Jette / Kamma og Ko

    SvarSlett
  15. Kamma og ko, jeg har kjøpt stoffet hos Stoff og stil:)

    SvarSlett
  16. Den ble kjempefin. Veldig fin fasong. Jeg har prøvd å lage stelleveske selv, men den ble så slapp. Hva har du inni for å få den så stiv?

    SvarSlett
  17. Heisann
    Denne vesken var jo knall! Gøy å prøve nye ting inni mellom. Den ble veldig fin!

    SvarSlett
  18. Åhhh så fin väska och så läckert tyg!

    SvarSlett
  19. Kjempefin og tøff veske, ska si du tar utfordringer på strak arm. Ser virkelig bra ut!

    SvarSlett
  20. Ja litt nye utfordringer er jo gøy!!
    Bidle, jeg har ikke brukt noe innlegg i denne, da ytterstoffet er ganske kraftig og litt stivt. Men jeg har nylig kjøpt dette: http://www.stoffogstil.no/Katalog/Sytilbehoer.aspx?group_id=589&articleid=14639
    hos Stoff og stil, som er fin til å stive opp blant annet vesker. Lykke til:)

    SvarSlett
  21. Så gøy med ny utfordring, flott veske.
    Den nye mammaen blir nok strålende fornøyd!!

    SvarSlett
  22. Tusind tak, SiriR for kommentar og svar! Havde en ide om det var fra Stof og Stil. Desværre er stoffet ikke at se på deres shop, så det er nok udgået. Men tak alligevel :-)
    Jette / Kamma og Ko

    SvarSlett
  23. Fiiiinaste stelleveska!!!!

    Du altså! :o)

    SvarSlett